Dag 3 van de Pegasus conferentie.

4 november 2009 - Seattle, Washington, Verenigde Staten

Na een goede nachtrust weer fris en fruitig aan de slag. We hebben ontbeten om 7.00 uur en zijn te voet naar de Westin gegaan. De laatste dag van de conferentie. We hebben als eerste een workshop van Boeing bijgewoond, de beste van de conferentie: gepresenteerd door de vice- president van Boeing Dennis O’Donnoghue . Hij is in 2007 in dienst getreden bij Boeing en geïnfecteerd geraakt door het gedachtegoed van Peter Senge. Het concept van Boeing zou ook naadloos op onze school toegepast kunnen worden. Het gaat om systeemdenken op de werkvloer. Laat mensen meedenken in alle processen. Het systeem creëert het gedrag. Ga uit van wat goed is in je organisatie en koester dit.

Om 11.00 uur werd de conferentie afgesloten door John Seely Brown. In zijn keynote ging het met name om leren van elkaar door samen te werken en het optimaal gebruik maken van digitale infrastructuren. Het benutten van alle talenten moet gezien worden als een hefboom naar succes, waarin leiders  de omgeving moeten creëren.

Daarna werd de conferentie afgesloten. We kijken terug op 3 bijzonder leerzame dagen waarin we voldoende bagage meenemen om onze schoolontwikkeling verder vorm te geven.

Daarna vertrokken we met een bus naar de Boeing fabrieken alwaar we een rondleiding van anderhalf uur kregen. We hebben geweldige indrukken opgedaan, enorme fabriekshallen waar de 747, 777 en 787 geproduceerd worden, waren zo groot als 100 voetbalvelden. Als je de afmetingen van de vliegtuigen zag, voelde je je ongelooflijk  klein. Niet te geloven hoe ze zo’n bakbeest de lucht in krijgen. Het volledige bouwproces werd uitgelegd en we snappen nu dat het bedrijf zijn kracht put uit  systeemdenken.

Daarna zijn we om 19.00 uur met 18 mensen gaan eten in het restaurant van The Space Needle. Dit ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van Guus Geisen. 150 meter boven de grond hebben we met z’n allen “Lang zal hij leven” gezongen. Voor Guus was het een bijzondere verjaardag, omdat zijn dochter Anne was komen overvliegen als verjaardagscadeau.

Morgen is onze laatste dag in Seattle. Misschien nog een boottocht of de underground- tour, of nog wat shoppen. Morgenavond gaat Wim nog naar een optreden van David Gray (hit: Babylon)in het Paramount theater. Vrijdagmorgen moeten we om kwart voor negen inchecken voor onze vlucht terug. We hopen dat jullie genoten hebben van onze blog. Voor ons was het in ieder geval heel speciaal om onze ervaringen op deze manier met jullie te delen. Het was een onvergetelijke, inspirerende werkweek.

See you on monday the 9th of november 2009,

Jolanda en Wim

1. Martijn:
    5 november 2009
    Jammer dat het bijna is afgelopen. Ook voor de lezer aan de Nederlandse kant namelijk erg leuk om iedere dag weer de werkdag mee te beginnen. Geniet er nog ff van. Wim: goed concert gewenst!
  2. Eelco en José:
    5 november 2009
    Ja dan is het alweer bijna voorbij. Wel fijn dat we zo samen hebben mee kunnen genieten van jullie belevenissen. Wim geniet nog van het concert.
    Goede vlucht en tot gauw.
    Eelco en José
  3. Daniëlle:
    5 november 2009
    Wat een mooie verhalen, fijn dat jullie zo een leerzame week hebben gehad, nu zijn wij aan de beurt hè, want we willen natuurlijk graag meeliften op jullie opgedane kennis en ervaring.
    Geniet er nog effe van en bedankt voor jullie blog, ik heb het iedere dag met heel veel plezier gelezen.

Fijne vlucht en gelukkig weer tot maandag, liefs Daniëlle
  4. Marja:
    Hoi Jolanda en Wim

Het was super om deze ervaring met jullie te delen.
    Ik heb erg genoten.

Marja
  5. Lia:
    5 november 2009
    Have a good flight. See you on monday!
    Greetings,
    Lia