Dag 2 van de Pegasus conferentie.

3 november 2009 - Seattle, Washington, Verenigde Staten

Een dag die de iets teleurstellende dag van gisteren moest doen vergeten. Gelukt! Om 7.00 uur stond Jolanda aan de deur van mijn hotelkamer en begon uit volle borst “lang zal hij leven” te zingen . Raar om jarig te zijn in een vreemd land, zonder vrouw en kinderen. De afgelopen nacht heb ik letterlijk aan den lijve ondervonden wat “Sleepless in Seattle” betekent . Ik heb van 4 mensen, midden in de nacht een smsje gekregen die me te feliciteerden, zich niet realiserend hoe laat het hier in Seattle was. Een heel speciale ervaring.

Na een ontbijt in ons hotel en een heerlijke wandeling, kwamen we om 08.00 uur aan in de Westin, alwaar we toch nog een vers fruit ontbijtje genuttigd hebben, begon om 8.30 uur de keynote van Linda Booth Sweeney: “Living Stories About Living Systems”. Haar belangrijkste missie was, dat we vooral niet moesten vergeten het geheel te blijven zien, door deeltjes met elkaar te verbinden tot het grote geheel en dat alles op een of andere manier met elkaar verbonden is. Tijdens haar presentatie kwam ze met een prachtig filmpje op de proppen over verbondenheid en het zien van connecties. Met het openen van de volgende link kunnen jullie dit geweldige voorbeeld zien: http://www.globalcommunity.org/flash/wombat.shtml

Daarna zijn we naar de workshop van Tracy Benson geweest: Facing Organizational Dysfunction Systems Strategies For Courageous Interventiens. Een hele mond vol, maar met name de praktische voorbeelden maakten deze workshop tot iets bijzonders.

De workshop die daarop volgde, van de vliegtuigfirma Boeing,  was van dien aard dat we er weinig tot niets over kunnen / willen vertellen, omdat hij in onze ogen niet de moeite waard was om er verslag van te doen.

De laatste keynote van vandaag, gegeven door Juana Bordas, was een echte klapper! De titel alleen al spreekt boekdelen: “Salsa, Soul and Spirit: Leadership for our Multicultural Future”. Succesvolle leiders uit de 21ste eeuw zijn degenen die in staat zijn om inclusieve, collectieve en mens-gecentreerde omgevingen te creëren, daarbij gebruik makende van de vele tradities uit verschillende culturen. De actieve workshop werd gegeven met een gemeende Zuid- Amerikaanse passie en overgave. Leren van het verleden; van individualiteit naar een collectieve identiteit; gezag in plaats van macht; waarden als leidraad voor handelen; principes die door Juana in deze bijeenkomst allemaal een plaats kregen.

Moe maar voldaan zijn we naar het hotel gegaan. Om 19.00 uur hebben we samen met een groep deelnemers van de conferentie heerlijk gegeten en onder het genot van een biertje en een wijntje hebben we de geweldige dag geëvalueerd en mijn verjaardag gevierd.

Een hele ervaring: jarig zijn, 8000 kilometer van huis, met zoveel andere mensen om je heen!

Welterusten, tot morgen,

Jolanda en Wim

1. jolie:
    4 november 2009
    Oeps, het zou kunnen dat ik één van die 4 mensen was.....
    Ik ga ervan uit dat iedereen zijn telefoon
    's nachts stil heeft staan, haha! Niet dus, ach ja, dan heb je wel geweten dat je jarig was ;-)

doei!!
  2. marianne smeets:
    4 november 2009
    Wim nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag groetjes marianne.
  3. Jos:
    Wim,

Nog vele gezonde jaren.
    Hoe krijgen jullie al die ervaringen en indrukken in hemelsnaam verwerkt?

Groet,

Jos
  4. jolanda:
    Hoi,

Wat een indrukken!!! Jullie zullen wel goed slapen, of broeden jullie 's nachts op plannen voor de 1000-poot n.a.v. de workshops??

Wim nog van harte gefeliciteerd!

Groetjes Jolanda
  5. Janice Bertrand:
    Hallo,
    Ik vind het super om jullie verhalen te lezen!!!
    Wat een ervaring zal dit zijn...
    Geniet er nog maar even van en tot volgende week.
    Wim alsnog proficiat!!

Groetjes Janice