De eerste dag van de 19de PEGASUS Conferentie.

2 november 2009 - Amsterdam, Nederland

Hééél vroeg uit de veren ...... om 6.30 uur zaten we al aan het ontbijt (geen wafel deze keer). Om 7.00 uur zijn we te voet vertrokken naar het Westin Hotel, de monorail reed pas vanaf 9.00 uur. De toast met scrambled eggs waren op deze manier alweer verteerd. Achteraf hadden we ons niet hoeven te haasten, want de wandeling was maar 20 minuten. Daar stond ook een Amerikaans ontbijt klaar. We hebben wel nog genoten van heerlijk vers fruit, ananas, meloen, bosbessen en druiven.

Om 8.00 uur begon de opening van de conferentie met een welkomswoord van de organisatie en daarna een voor Amerika bekende artiest, die met alle aanwezigen een soort energizer deed en een lied ten gehore bracht. Om 8.30 uur begon Peter Senge aan zijn keynote. Hij begon dat organisaties die veranderingen willen invoeren moed en durf nodig hebben. Moed begint bij jou.. waar wil jij voor staan... wat drijft jou? Waarom is moed nodig? Er zijn nog geen maatstaven voor, want je verricht pionierswerk. Het allerbelangrijkste in werken is, dat je het vanuit passie doet en vanuit je hart. De vragen die hij voor ons achterliet waren: hoe vinden organisaties de weg naar het hart en wat is er voor nodig om die weg te zoeken? Waarom is het moeilijk om dit te vinden?                               Daarna stelde hij Garcy Winslow voor, iemand uit de NIKE organisatie. Zij liet zien hoe er bij NIKE gewerkt wordt vanuit courage en passie en wat je daarmee allemaal kunt bereiken. Zij had als doel om vrouwen, uit alle culteren van de wereld, met elkaar te verbinden middels sport. Zij sloot af met een zeer pakkend filmpje. Met de volgende link kunnen jullie het filmpje bekijken op Youtube: http://www.youtube.com/user/girleffect#p/a

Daarna ging de eerste workshop van start. Deze heette "Head, hart, hands". Het principe van Theory-U, open mind, open will, open heart, moesten we middels opdrachten in de praktijk uitvoeren.

Na een korte lunchpauze, met lasagna en salade, volgde de volgende workshop. Deze ging over het invoeren van een visie-traject met de matrix van Daniel Kim, waarin het systeemdenken een zeer belangrijke plaats innam.

Om 16.00 uur begon de keynote van David Whyte, een Engelse dichter en auteur van The Three Marriages. Huwelijk 1: een diepe persoonlijke relatie en grote betrokkenheid en zorgzaamheid op elkaar. Huwelijk 2: de voldoening van de relatie in je werk. Huwelijk 3: De relatie met je Zelf en het kunnen omgaan met kwetsbaarheid. Een keynote die  moeilijk te begrijpen was omdat er geen visuele ondersteunig bij was en het om Engelse dichtkunst ging met vaak woorden die ons niet bekend waren.

Om 18.00 uur werd de conferentie afgesloten met een loterij. Wij hebben helaas niets gewonnen. Maar goed ook, want die Fiat 500 paste niet in onze koffers.

Daarna zijn we met onze monorail teruggereden naar ons hotel, alwaar we een hapje gegeten hebben en meteen aan ons blog zijn begonnen. Om 21.00 uur konden we de ogen niet meer openhouden en zijn snel naar onze kamers vertrokken. Het was een zeer enerverend, maar ook indrukwekkende dag. Morgen weer zo'n dag?

Welterusten! Tot morgen!

Jolanda en Wim

1. frans w:
    Hey Jolanda en Wim,

Ziet er allemaal indrukwekkend uit. Na terugkomst nog een weekje herfstvakantie om de indrukken te verwerken;-)
    Wim, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Is het daar gebruikelijk om alle conferentiedeelnemenrs te trakteren?

Groetjes,

Frans
  2. Wim Smeets:
    3 november 2009
    Wim Congratulations and Happy Birthday!!!

Best Wishes!!

Finy P
  3. yvon:
    Hoi jolanda en wim
    Zeer indrukwekkend om te zien en te lezen.
    Dikke kus voor Wim
    Veel plezier en groetjes
    Yvon
  4. mieny:
    3 november 2009
    Ha Wim, hoe is het om alleen wakker te worden op je verjaardag ? Ik vind het maar niks, wat een rare dag. Heel veel kusjes en liefde van je vrouwtje , maak er toch een leuke dag van, in gedachte zijn we bij je.
    kus Mieny
  5. Kim:
    Hoi mam!!!
    En hoe gaat het daar? Jullie zullen nu wel begonnen zijn aan de 2e conferentiedag! Erg indrukwekkend ziet het er allemaal uit! Ook super om te lezen, erg interessant! Nou ik wens jullie veel suc6 en veel plezier ook vandaag!
    Oh ja voor Wim: Happy Birthday!!! Ik wens je vandaag een hele fijne dag!
    Veel liefs Kim
  6. fieny:
    Hoi Wim,
    Vanuit Limbricht VAN HARTE PROFICIAT.
    Zo te lezen gaat alles goed daar,geniet ervan en maak er een leuke dag van vandaag.
    Neet te zaat en neet te laat.
    Dikke kus van Fientje XXXXX
    Groetjes, Fieny en Frans
  7. jolie:
    Wim,
    van harte gefeliciteerd!!
  8. manon:
    Hoi Wim en Jolanda,
    Alleriers nog vaan harte perfisia Wim mèt diene 55ste verjaordaag! Raar um zoe wied vaan hoes jaorig te zien?
    Is allemaol interessant um te leze wat g'r huurt en zuut. Nice pics!
    succes nog deze week,
    grtjs,
    Manon.
  9. Lia:
    Hoi Luitjes,

Wim van harte gefeliciteerd. Na de reacties te hebben gelezen kon ik het deze reis natuurlijk niet vergeten!! Vast veel informatie opgedaan in één dag. Vandaar dat jullie ogen vroeg dichtvielen!
    Veel plezier op jullie tweede conferentiedag.
    Groet,
    Lia
  10. Eelco en José:
    3 november 2009
    Wim van harte gefeliciteerd met je 55e verjaardag!.
    Groetjes
    Eelco en José
  11. francy en wiel:
    Hallo die Wim,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Dit jaar heb je wel een heel speciale reden om het niet te vieren. Ga jij naar Seattle.Bij terugkomst maken we dit wel goed.

Prettige verjaardag
    Francy en Wiel
  12. joyce:
    4 november 2009
    Zo te lezen gaat t jullie goed, geniet ervan! Wim proficiat met je verjaardag!
    Joyce
  13. Daniëlle:
    4 november 2009
    Hallo daar, zo te lezen en te zien aan de filmpjes is de reis zeer de moeite waard hè. Sorry Wim, volgens mij was ik één van de smsers die je uit je slaap hebben gehouden. Wel een teken dat we aan je denken hè. Ik vind jullie blog super en heel boeiend om te lezen. Tot gauw weer op de site, liefs Daniëlle